O escritor
Yuval Noah Harari ofrece unha visión de futuro que mestura o catastrofismo
apocalíptico co denominador común máis habitual de todas as civilizacións
precedentes: a división social en clases. Na primeira lectura o que máis
sorprende é o uso da palabra evolución, cando o que realmente evoca na mente é
o contrario: involución. Isto queda latente en explicacións como esta:
El mundo es
ahora mucho más igualitario entre razas, entre clases, entre géneros, incluso
entre padres e hijos. Esto ahora quizá va a invertirse. Veremos mayores
desigualdades que en cualquier otro momento de la historia. Podremos ver a una
pequeñísima minoría de personas que monopolice el poder económico y político,
los algoritmos y la tecnología, y utilice este enorme poder para empezar a
mejorar biológicamente y crear clases biológicas.
Este
historiador israelí, na súa visión de futuro, da a entender que é necesario que
a poboación estea o suficientemente prepara para non quedar excluída dese grupo
maioritario que resultará innecesario para a vida do grupo hexemónico. Será a
primeira vez na historia, na que as persoas que non aportan algo ó mundo
tecnolóxico, non conten.
A pesares de
que presaxia que, nos novos tempos, as ideoloxías e os valores irán cambiando,
parece importante transmitir ó alumando unha serie de valores máis humanos, que
enriquezan esa nova visión tecnolóxica. O futuro estudantado ha de estar
preparado para poder afrontar esa nova realidade, ha de ser quen de, tendo en
conta o respecto de valores sociais como cooperación, colaboración e igualdade,
desenvolver un pensamento crítico que lle axude a valorar as diferentes formas
nas que a tecnoloxía pode contribuír a aportar o benestar á vida de tódolos
seres humanos. Non só desde unha perspectiva economicista, senón tendo en conta
o sen fin de posibilidades que se abren con cada novo avance, sen deixar de
lado ó resto da poboación. Unha vez máis, a formación ética ten que ir máis aló
do que está ben ou do que está mal para a raza humana, e centrarse no que debe
ser a coexistencia en igualdade de todos os seres humanos.
Xoga un papel
moi importante, xunto a colaboración e á creatividade, o pensamento crítico:
Yuval Noah Harari afirma na súa entrevista que a nosa capacidade de decisión
está sendo cedida á tecnoloxía a pasos axigantados. É importante facer
conscientes ás crianzas desta realidade e do que implica, procurando axudalos a
desenvolver un pensamento crítico que lles axude a discernir esa delegación de
poder como a avaliar as situacións nas que se produce e o abano de
posibilidades que se lles presenta.
Por outra
banda, tamén cómpre que a educación contribúa a concienciar da importancia da
formación continuada, máis que nunca necesaria, nun escenario de cambio
constante que require plasticidade e capacidade de modelaxe, para saber
adaptarse de forma rápida e eficaz ás continuas aportacións.
Non pretende
ser un ataque en contra da tecnoloxía, máis ben, a intención é de defender a
tecnoloxía dende un punto máis humanista: tecnoloxía humanizada: feita por
persoas, para persoas.
Me alegra que os hayáis animado a realizar la actividad optativa, interesante!
ResponderEliminarMoitas gracias! A verdade é que nos pareceu unha entrevistas moi interesante.
EliminarA nuestro equipo le ha parecido muy interesante también, el reflexionar sobre esta entrevista, queremos hacer hincapié en: citamos de vuestro comentario el fragmento "...Yuval Noah Harari afirma na súa entrevista que a nosa capacidade de decisión está sendo cedida á tecnoloxía a pasos axigantados. É importante facer conscientes ás crianzas desta realidade e do que implica, procurando axudalos a desenvolver un pensamento crítico que lles axude a discernir esa delegación de poder como a avaliar as situacións nas que se produce...".
ResponderEliminarNos interesa vuestra afirmación porque es imprescindible generar desde la escuela ese pensamiento crítico, que hará que el alumnado esté capacitado para poder, de manera autónoma, discriminar adecuadamente lo que no considere.
Dicho esto, y aunque parezca paradójico después de leer la entrevista, las TIC pueden ser, las que fomenten en el alumnado una actitud crítica. Siguiendo la interesante investigación de la autora Montes (2010), un ejemplo de esto sería la gran cantidad de información que con las TIC posee el alumnado, el profesorado debe facilitar criterios de selección de la información, que fomentará el tener que decidir por sí mismos la selección de la misma, generando así un espíritu crítico.
Este es sólo un ejemplo de como, las propias TIC, pueden en el ámbito educativo, generar habilidades y destrezas que posibilitan una actitud crítica en el alumnado, siempre y cuando exista una correcta utilización e inclusión de las TIC en las aulas.
¿Quizás haya que plantearse, más en serio, su correcta utilización e inclusión, no creéis?
Boas equipo de aluTICnante! Parécenos todo un acerto extrapola-lo contido da entrevista ó ámbito pedagóxico, por iso, nós cremos que é de vital importancia traballar a competencia dixital na etapa educativa, non só como medio de aprendizaxe, senón como unha finalidade en si mesma. Alégranos saber que hai profesionais que comparten a nosa visión!
EliminarOs recomendamos la lectura de la investigación realizada por la autora citada en nuestro comentario:
ResponderEliminarMontes, A. (2010). Un buen recurso escasamente utilizado. Las TIC en las aulas de Educación Primaria. Hekademos: Revista educativa digital, 7, 71-94. Recuperado de:
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3745686
Moitas gracias! Seguiremos profundizando na súa obra, pois as reflexións dela que nos transmitides parécennos moi interesantes. 😊
Eliminar